مهدی مسکنی امروز در نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت کار با بیان اینکه با واگذاری 10 درصد سهام سرخابی‌ها مردم مالک دو باشگاه نمی‌شوند، بیان کرد: در این مدل نقش هوادار گم شده است زیرا هوادار با سهامدار باشگاه فرق می‌کند و اگر براساس الگوی تعاون بود، عبارت توزیعی بین اقشار مختلف از جمله هواداران و طرفداران دو تیم برقرار می‌شد.

وی گفت: ما طرحی براساس ایده دانشگاه کارآفرینی برای اداره سرخابی‌ها ارائه کردیم، اما متأسفانه به طرح تعاونی‌ها توجه نشد و سهام دو‌ باشگاه از طریق بازار سرمایه به کسانی ارائه شد که می‌توانند هوادار نباشند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سیاست برخی از دوستان اینگونه نیست که بخش تعاون در اداره سرخابی‌ها باشد و این به مانند کوه یخی است که متأسفانه در برخی دستگاه‌ها به جایگاه تعاون باور ندارند. 

مسکنی گفت: در واگذاری‌ شرکت‌‌های دولتی سهم تعاون تقریبا نزدیک به صفر است. الان دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود در ایران‌خودرو را واگذار کند. سؤال این است که چرا به تعاونی‌ ایران خودرو که 67 هزار عضو دارد واگذار نمی‌شود؟

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا الگوی تعاونی سهامی عام می‌تواند موضوعاتی مانند سهام عدالت و دو باشگاه سرخابی را اداره کند؟ گفت: در سهام عدالت هم مالکیت و هم مدیریت در دست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفت که آنها تعاونی نیستند و در واقع تعاونی‌ها کنار گذاشته شدند. در حال حاضر تعاونی‌های سهام عدالت نه مالکیت و نه مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را دراختیار ندارند. 

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کل ارزش شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق‌های مربوطه 600 هزار میلیارد تومان است، در حالی که ارزش پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت 650 هزار میلیارد تومان است و به راحتی از دست تعاونی‌ها خارج شد.

مسکنی‌ گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از جمله سودآورترین شرکت‌ها به شمار می‌روند، اما مدیریت و مالکیت آنها از دست تعاونی خارج شد. 

وی ادامه داد: در بخش تعاون متأسفانه به درستی عمل نشده است، مگر سازمان خصوصی‌سازی که تراکتورسازی را واگذار کرد، مدیران حرفه‌ای تربیت کرد که بگوییم بخش تعاون، مدیر حرفه‌ای ندارد؟ در حالی که بخش تعاون نسبت به بخش خصوصی مدیران حرفه‌ای‌تری تربیت می‌کند.

به گفته وی، 49 میلیون نفر سهامدار عدالت هستند و شرکت‌های تعاونی سهامی عدالت در سال‌های گذشته 250 میلیون عملیات فیزیکی انجام دادند که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

مسکنی همچنین اظهار داشت: در جلسه‌ای پیشنهاد کردیم بانک مردمی تعاون با سرمایه تعاون‌گران تشکیل شود که در آن جلسه شرکت‌های تعاونی قول دادند 5 هزار میلیارد تومان سرمایه دراختیار قرار دهند و ما شرکت‌های پیشرفته تعاونی مانند تعاونی پیشگامان کویر یزد داریم که فقط 2 هزار میلیارد تومان از طریق تأمین مالی جمعی اقدام به جمع‌آوری منابع کرد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد اشتغال در بخش تعاون گفت: در دو برهه زمانی هفته تعاون و دهه فجر آمارهایی اعلام شد که در دهه فجر 7 هزار و 83 شغل در بخش تعاون و حدود 8 هزار شغل هم در هفته تعاون ایجاد شد که در مجموع 15 هزار شغل امسال در بخش تعاون ایجاد شده است. همچنین برای سال آینده دو طرح تهیه کردیم که یکی طرح تات با 173 هزار شغل طی دو سال با منابع 6 هزار و 700 میلیارد ایجاد خواهد شد. همچنین طرح مشاغل خانگی که فعلا عدد و رقم مشخصی ندارد.

به گفته مسکنی، در کل کشور 24 تعاونی سهامی عام وجود دارد که برخی مانند تعاونی فولاد از شرکت‌های پیشرو است.

وی تأکید کرد: قرار است در همه استان‌ها نمونه‌هایی از شرکت‌های تعاونی سهامی عام ایجاد شود و تعداد آنها به 40 مورد برسد. 

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه شرکت‌های تعاونی سهامی عام چه ویژگی‌هایی دارند؟ گفت: در شرکت‌های سهامی عام معمولی که براساس قانون تجارت ارائه می‌شوند، هر فرد به اندازه پولی که می‌آورد می‌تواند سهامدار باشد،‌ اما در تعاونی سهامی عام یک فرد حقیقی بیش از 5 درصد سهام نمی‌تواتند داشته باشد. اما مشکل این است که تعاونی سهامی عام براساس قانون تجارت و نه براساس قانون بخش تعاون اداره می‌شود. به عنوان مثال؛ یک فرد دارای معلولیت ذهنی چرا قانون تجارت نمی‌تواند عضو سهامی عام باشد، اما طبق قانون تعاون می‌تواند عضو باشد؟

وی همچنین به تعاونی زنان زندانی بند باز اشاره کرد و گفت: 80 زن محکوم زندانی در قالب شرکت‌های تعاونی ساماندهی شده و مشغول به کار هستند و حتی با کفالت معاونت تعاون نیازی به بازگشت به زندان هم ندارند. 

مسکنی در مورد حذف ارز 4200 تومانی گفت: معاونت تعاون قبلاً در سه شورای مسکن، سهام عدالت و تنظیم بازار عضو نبود، اما اخیراً در این سه شورا عضو شده است، بخش تعاون با بیش از 3 هزار و 500 شرکت تعاونی و 5 هزار فروشگاهی که در سراسر کشور دارد به راحتی می‌تواند در توزیع کالاهای مورد نیاز مردم سهیم باشد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در حال حاضر یک شرکت تعاونی در قالب سامانه بازرگام به توزیع مرغ برای مردم اقدام می‌کند.

به گفته مسکنی، با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر کشور به زودی مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت به صورت دومرحله‌ای در بازار می‌شود. در برخی از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند استان تهران 1.8 میلیون نفر عضو وجود دارد. 

وی همچنین در مورد طرح اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت گفت: این طرح مطرح شده ولی کار جدی روی آن انجام نشده است.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وام‌های بدون وثیقه بخش تعاون گفت: شرکت‌های تعاونی با مراجعه به صندوق ضمانت تعاون به صورت خوشه‌ای، زنجیره‌ای و ضربدری می‌توانند از تسهیلات صندوق ضمانت تعاون استفاده کنند و بعد از آن تا سقف 500 میلیون تومان وام با چک و سفته دریافت کنند.

این مطالب را از دست ندهید
آدرس ارتباطی ما

تلفن سفارس و مشاوره : 09366237313

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگو شما هستیم

عملکرد واشر آببندی ( آب بند ) چیست ؟

احتمال نشت مواد از فضای خالی بین درب و بطری بسیار بالا است و بعضی همیشه سطح بطری کاملا تخت و صاف نمی باشد که درب کاملا با آن سطح درگیر شود و مانع نشتی مواد از درب بطری شود . برای پر کردین فضای خالی بین درب و بطری و جلوگیری از نشت مایعات و آب بندی کامل از واشر آب بندی استفاده می شود . واشر ها در جنس های مختلف متناسب با محصولاتی که در ظروف قرار میگیرند تولید میشوند . و همنین دارای رنگهای مختلف و ضخامت های مختلف می باشد . که شرکت سپید واشر بدون محدودیت انواع واشر در قطر های مختلف تولید می نماید .

صنایع واشر سازی سپید واشر با افتخار تولید انواع واشر در قطرها و ضخامت های مختلف بنا بر سفارش مشتری آماده خدمت گذاری به صنعتگران محترم می باشد.